Avantajele comercializării de date prin intermediul platformelor de profil

FOTO Pixabay

În anul 2022, platformele de comercializare date și statistici vor obține încasări ce sunt estimate să ajungă la peste 274 de miliarde de dolari la nivel global. Până în anul 2023, valoarea pieței va atinge pragul de 3,6 trilioane de dolari, peste 1 milion de organizații monetizându-și activele de date.

Tipurile de date care pot fi comercializate pe astfel de platforme pot varia de la informații demografice, firmografice sau de afaceri și până la informații de natură publică. Indiferent de tipul afacerii deținute, așa cum este un site de fashion sau un casino online, astăzi este necesar să dispui de date și informații de calitate. În cele ce urmează vom discuta despre ce înseamnă o platformă de comercializare date și ce informații pot fi achiziționate de aici!

Ce este o platformă de comercializare date și cum funcționează aceasta?

Peste 80% dintre companii au accelerat procesul de digitalizare a datelor, însă 99% dintre aceste entități se confruntă cu problema datelor inacurate.  54% dintre companii se așteaptă ca nivelul cheltuielilor destinate achiziției de date prin intermediul platformelor de profil să crească în următorii 3 ani, în timp ce 7% dintre acestea consideră că acestea vor scădea.

Platformele de comercializare date reprezintă niște o locație sau un magazin online în care se tranzacționează (se vând și se cumpără) date care provin din diverse surse. În general, platformele de date sunt servicii de tip Cloud, în care persoanele fizice și cele juridice încarcă date. Aceste locații asigură atât accesul la date conform unei anumite proceduri (achiziții pe bază de abonament, vânzări individuale, etc), cât și securizarea acestor informații.

Există mai multe moduri de a obține date de pe platformele de comercializare a acestui tip de informații:

  • Pe baza abonamentului – utilizatorul alege unul dintre planurile tarifare lunară și beneficiază de acces la date în funcție de acest plan (Dawex și Qlik DataMarket sunt două dintre platformele care preferă acest tip de accesare a informațiilor);
  • Contra achitării unui comision – anumite platforme, precum Microsoft Azure DataMarket, percep un comision de fiecare dată când un cumpărător achiziționează date prin intermediul magazinului lor;
  • Contra plății pentru utilizarea anumitor funcții – utilizatorului i se pune la dispoziție un cont gratuit, dar accesul la funcțiile premium se face în schimbul plății unor sume de bani, așa cum este cazul platformei Qlik DatMarket;
  • Pe modelul “schimbului de date” – anumite platforme, așa cum este cazul Factual DataMarket, permit schimbul de date în locul vânzării și cumpărării acestora. Astfel, utilizatorul trebuie să ofere date în schimbul informațiilor pe care le primește;
  • Contra plății pe oră – se pretează cel mai bine în cazul platformelor care comercializează fluxuri de date, așa cum este cazul platformei IOTA.

Companiile au cheltuit aproximativ 187 de miliarde de dolari în 2019 pentru analiza datelor. Cele mai importante piețe date sunt SUA (12, 34 miliarde de dolari), Marea Britanie (1, 88 miliarde de dolari), China (1,46 miliarde de dolari), Canada (588 milioane de dolari) și Franța (340 milioane de dolari).

Avantajele vânzătorilor și cumpărătorilor de date prin intermediul platformelor de profil

Industriile care joacă un rol esențial pe piața de date sunt cele ale serviciilor financiare și bancare, ale serviciilor de sănătate, sectorului public și a domeniul manufacturier. Comercializarea datelor le oferă avantaje atât vânzătorilor, cât și cumpărătorilor, ambele părți bucurându-se de o serie de beneficii. Vânzătorii au parte de:

  • Profit – persoanele fizice pot monetiza cu ușurință datele colectate și pe care doresc să la partajeze, în timp ce persoanelor juridice dispun de această posibilitate (de monetizare a datelor), numai că nu beneficiază de facilitățile de procesare sau nu doresc să le folosească.
  • Sprijin real pentru diverse afaceri și organizații – multe dintre start-up-uri sunt rezultatul comercializării de date prin intermediul platformelor de profil. Informațiile acurate reprezintă motorul dezvoltării acestor afaceri în unele de viitor și care se vor transforma în branduri.
  • Îmbunătățirea serviciilor și bunurilor – ca urmare a furnizării de date către organizații și afaceri, vânzătorii se pot aștepta să aibă parte de servicii în viitor nu doar mai bune, ci și individualizate.

Cumpărătorii beneficiază și ei de o serie de avantaje, printre care se numără:

  • Achiziționarea unor date de calitate premium – în momentul în care aceștia cumpără date care sunt fiabile, relevante și segmentate, acestea vor servi pentru dezvoltarea afacerii, asigurându-i acesteia susținerea pe termen lung.
  • Timp valoros pentru procesare datelor, iar nu pentru colectarea acestora – datele care sunt bine structurate facilitează obținerea unor informații extrem de utile pentru organizație, într-un timp mult mai scurt decât dacă ar fi fost necesară colectarea și procesarea acestor date de către companie.
  • Identificarea trendurilor și a oportunităților de pe piață – aceste date sunt utile pentru corectă înțelegere a pieței și a afacerii, precum și a modului în care se poziționează organizație în sectorul de activitate în care acționează. În plus, datele premium sunt folosite pentru stabilirea unor strategii de marketing mai eficiente, care să permită dezvoltarea afacerii pe direcția dorită.

Prin urmare, avantajele sunt prezente de ambele părți, ceea ce înseamnă că vânzarea și cumpărarea de date este o afacere profitabilă atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători.

Tipuri de piețe de comercializare a datelor

Există trei mari categorii de platforme de tranzacționare a datelor: personale, de afaceri și sensor. În timp ce platformele personale le permit clienților monetizarea datelor de tip personal și a celor cu caracter sensibil, plata per utilizator și tranzacții de tip business to consumer, cele de afaceri sunt orientate către tranzacții de tip business to business, plata per puncte de date și schimbul datelor cu caracter public.

Platformele sensor le permit utilizatorilor sensor să își monetizeze dispozitivele, efectuând tranzacții de tip machine to machine, cu date din categoria IoT sensor stream cu plata pe oră. Unele dintre cele mai bine cotate platforme care activează în acest domeniu sunt:

  • ZoomInfo
  • DataWallet
  • Bombora
  • Datanyze
  • DataGuru
  • QueXopa
  • Dawex
  • CrunchBase
  • Factual
  • DemandBase
  • Qlik DataMarket
  • Microsoft Azure DataMarket

Piața platformelor de comercializare a datelor se află încă la început, aceasta fiind o nișă în care nivelul concurențial nu este atât de ridicat. Însă, este un domeniu de viitor, care are capacitatea de a determina evoluția ulterioară a afacerilor și organizațiilor la nivel global.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația ILnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe ILnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*