2020 e anul asfaltărilor în municipiul Fetești. Orașul are 140 de străzi și multe dintre ele sunt praf, la modul propriu. Pline de gropi, cu asfaltul uzat de vreme și de trafic, și cu trotuare rupte și cu denivelări. Administrația locală s-a pus pe treabă de ceva vreme și lucrurile încep să se vadă bine. Primăria a accesat o finanțare masivă prin programul de dezvoltare PNDL și-a reabilitat cam 20 de străzi, întinse pe 25 de kilometri.
Apoi lucrurile au continuat cu un alt proiect de asfaltare, finanțat guvernamental prin PNDL 2. Dosarul a fost depus cu toată documentația necesară care arăta urgența reabilitării de la zero, a 25 străzi. Însă guvernul nu a mai aprobat atât a doua oară. Toți banii pe care i-a mai obținut Feteștiul ajung doar pentru 4 sau 5 străzi în cartierul Gării.
“Străzile respective au avut trotuare făcute dinainte de 1990. Pe două străzi, Ceahlăului și Tineretului s-au executat lucrări de infrastructură, cele care sunt acum asfaltate. Celelalte au deja infrastructura din beton și o să fie mai ușor de executat asfaltarea pe ele. În următoarele două luni cred că vor fi gata lucrările, că interesul este și al nostru al feteștenilor în primul rând, să nu mai dăm în gropi când mergem, și al constructorului care are și alte lucrări” spune Sorin Gafițoi, primarul municipiului Fetești.
Muncitorii au început lucrul anul trecut în octombrie și s-a lucrat continuu până astăzi. I-a ajutat și vremea, și în decembrie și în ianuarie dar și în februarie. Toată iarna primăria a făcut lucrări de asfaltare și reabilitare a acestor străzi și încurajați de progresele făcute, oamenii speră să încheie cât mai repede lucrările.
“La trotuare am excavat și am pus bordurile, iar acum băgăm umplutura – un strat de piatră spartă până ajungem la cota de beton de 10 de centimetri și apoi asfaltul de 7-8 centimetri. Carosabilul cam tot așa: piatră spartă și apoi bitum” spune șeful de lucrări Ionel Bărăceanu.
La cum se mișcă muncitorii, lucrările de asfaltare se termină într-o lună-două. Pe străzile făcute din beton, se toarnă covorul de asfalt bituminos, iar pe cele neasfaltate niciodată se lucrează de la zero: se sapă, se face fundația drumului, urmează strat de piatră și la sfârșit asfalt în două straturi. În lipsa banilor pe care Guvernul i-a dat prin PNDL, primarul a trebuit ca să găsească soluțiile în altă parte.
“Nu am așteptat numai să ne dea banii de la guvern pentru asfaltare. Am depus un proiect cu Sistem Intergat Transport Durabil de 11 milioane de euro (e în faza de precontractare la ADR Călărași), iar acolo mai sunt prevăzuți 7 kilometri de asfalt în cartierul Vlașca și în cartierul Coloniști. E puțin. Acolo vom avea autobuze electrice, autobază, piste de biciclete.
Anul trecut în decembrie a fost o rectificare bugetară, am mai primit bani de la Consiliul Județean și de la Guvern și am mai asfaltat 4 străzi care erau jalnice: strada Bucegi, strada Ardealului, strada 22 Decembrie și Liviu Rebreanu. Trei dintre ele le-am asfaltat doar pe jumătate, pentru că urmează să fac un proiect de reabilitare a rețelelor de alimentare cu apă, proiect depus de RAJA”, spune primarul Sorin Gafițoi.
Concomitent cu acest proiect administrația locală reface și trotuarele în tot orașul și proiectează și parcări. Feteștiul nu face excepție când vine vorba de problemele moderne cu care se confruntă marile aglomerări urbane: oamenii au din ce în ce mai multe mașini și tot mai puține locuri unde pot să și le lase. Așa că Primăria s-a văzut nevoită să caute soluții pentru locurile de parcare.
Multe trotuare din zona centrală erau largi, iar Consiliul Local a decis că se mai poate tăia din ele. Le-au lăsat la 2 metri lățime și din restul au făcut parcări. În felul acesta administrația locală a creat alte peste 350 locuri de parcare. În total, acum sunt peste 700.
“În Fetești ducem lipsă și de locuri de parcare, ca de altfel în toate orașele. În acest loc am făcut un trotuar de 2 metri lățime și locuri de parcare pentru mașini. Aici e zona Piața Mică unde vin foarte multe mașini. Echipa cu care lucrăm e de la S.C. Drumuri Municipale care este a Primăriei, deci banii rămân în oraș. Când am venit eu în primărie aveam 300 de locuri de parcare în tot orașul. Acum avem peste 700 de locuri de parcare” spune primarul din Fetești.
“Unde a fost spațiu verde a rămas spațiu verde, unde a fost trotuar s-a făcut din nou trotuar. Vom continua pe bulevard în tot Feteștiul cu tortuare late și parcări. O echipă de opt oameni face 180 de metri de trotuare, cu demolat, cu piconat, cu umplutură băgată, cam în 3 săptămâni” explică șeful de echipă Marian Preoteasa.
Refacerea trotuarelor și proiectarea de noi parcări sunt făcute din fonduri proprii. Costurile sunt mici și totul se face mult mai repede pentru că nu mai e nevoie de studii de fezabilitate și de licitații. În consecință, nu mai sunt nici contestații.
Be the first to comment